استفاده از فاضلاب صنعتی در کشاورزی

استفاده از فاضلاب صنعتی در کشاورزی

در این مقاله از سایت توحید پمپ به بررسی استفاده از فاضلاب صنعتی در کشاورزی خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید تا به راحتی با این موارد آشنا شوید. در ادامه به بررسی اینکه فاضلاب چیست و انواع فاضلاب های صنعتی خواهیم پرداخت.

در ابتدا و با کلامی ساده باید بگوییم که فاضلاب تعریفی ساده هست و در کل فاضلاب نوعی اب آلوده می باشد که پس از مصرف های مختلف و کیفیت اصلی آن دچار تغییر می شود و دیگر قابل استفاده برای مصرف قبلی خود نمی باشد.

پس باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که فاضلاب صنعتی در اصل به آب مصرف شده در صنعت گفته میشود که در طول مراحل صنعتی به وجود می آید.

شایان به ذکر است که فاضلاب های صنعتی غالبا به شدت خطرناک میباشند و علت این خطرناک بودن وجود املاح ریز ودرشت بسیار خطرناک می باشد که سلامتی انسان و محیط زیست را تحت تاثیر قرار میدهد.

با توجه به موارد گفته شده باید ذکر شود که تخلیه فاضلاب های صنعتی میتواند خاک ها، رودخانه ها و منابع آب های زیر زمینی را آلوده نماید.

در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع فاضلاب های صنعتی آشنا شوید.

انواع فاضلاب صنعتی

شایان به ذکر است که فاضلابهای صنعتی میتواند شامل فعالیت های متفاوتی در صنعت از جمله کارخانه های تولیدی و کارخانه های تولید مواد شیمیایی و صنایع غذایی و تولید فلزات و …. باشد اما به صورت کلی باید حتما ذکر شود که فاضلاب های صنعتی به 4 دسته زیر تقسیم می شوند پس با ما همراه باشید تا این 4 دسته را شناسایی کنید.

  • فاضلاب صنعتی شامل آلاینده های معدنی ، مانند: فاضلاب صنایع پردازش مواد معدنی و یا صنایع آبکاری.
  • فاضلاب های صنعتی شامل آلاینده های آلی مانند: فاضلاب مواد غذائی یا تصفیه روغن؛
  • با توجه به طبقه بندی شرکت های صنعتی و نوع تولید آنها ، از جمله: فاضلاب های متالورژی، فاضلاب کاغذ سازی، فاضلاب های تولید زغال سنگ، فاضلاب های تولید فلزات، فاضلاب های تولیدات مواد شیمیایی ، چاپ پارچه و رنگرزی، فاضلاب تولید آفت کش ها و …
  • با توجه به اجزای اصلی آلاینده های موجود در فاضلاب، از جمله: فاضلاب اسیدی، فاضلاب قلیایی، فاضلاب حاوی سیانور، فاضلاب حاوی کروم، پسماندهای کادمیوم، فاضلاب حاوی جیوه، فاضلاب فنول، فاضلاب حاوی گوگرد، فسفر آلی فاضلاب و فاضلاب رادیواکتیوی.

استفاده از فاضلاب تصفیه شده در کشاورزی

با توجه به اینکه کره زمین در حال افزایش جهان است و هرچه جمعیت افزایش پیدا میکند و آب کاهش پیدا می کند برای استفاده از آب در صنعت کشاورزی نیاز می باشد که از آب تصویه شده فاضلاب استفاده نمایم.

شایان به ذکر است که این امر از سال 1928 در امریکا استارت زده شد که از آب تصویه شده فاضلاب برای مصارف کشاورزی استفاده میشده.

در اصل به دو  دلیل بسیار معم از آب فاضلاب برای مصارف کشاورزی استفاده می شود که اولین امر تامین آب بیشتر، و دومین امر حفاظت محیط زیست از آلودگی و همچنین یکی از راه های رفع مشکل تامین آب و یکی از منابع برای آبیاری در مصارف کشاورزی می باشد.

در برنامه ریزی هایی که در رابطه با استفاده مجدد از فاضلاب تصویه شده شده است، نوع مصرف، کیفیت آب تولید شده و توزیع و مصرف آن می باشد.

در نتیجه شایان به ذکر است که فاضلاب های تصیفیه شده جزو یکی از منابع غیر متعارف برای تامین آب برای مصارف کشاورزی می باشد.

استفاده از فاضلاب صنعتی در کشاورزی

استفاده از فاضلاب در کشورزی و باغبانی

همانطور که در بالا به آن اشاره شد در صنعت کشاورزی آب زیادی مورد استفاده قرار میگیرد و به همین دلیل است که با کم بودن منابع آب در سطح کره زمین باید فکری در رابطه با کمبود آب کنیم.

پس به همین دلیل است که باید دنبال راه چاره ایی کنیم، برای رفع کمبود برنامه ریزی شده که در صنعت کشاورزی از آب های تصفیه شده فاضلاب استفاده کنیم.

اما شایان به ذکر است که فاضلاب های تولید شده در بخش های صنعتی و بهداشتی حاوی حجم بالایی از مواد آلی از قبیل فسفر بوده که نقش کود را می توانند ایفا کنند.

البته در استفاده از فاضلاب تصفیه شده در کشاورزی لازم است چند نکته مهم مد نظر قرار گیرد که عبارتند از:

در کشت و کاشت میوه ها و سبزی هایی که به صورت خام و تنها با چند مرتبه شستشو مصرف میشوند، آبیاری باید با آب سالم و بدون آلودگی انجام شود.

یکی از استفاده های مفید فاضلاب، آبیاری گندم و جو و موادی هستند که بعد از طبخ و حرارت دهی مصرف میشوند. برای این قبیل از محصولات کشاورزی می توان فاضلاب تصفیه شده را به کار برد.

آبیاری درختان بدون میوه از قبیل کاج، سرو و صنوبر و غیره با هم نوع آب می توانند آبیاری شوند. اما حتما باید فاضلاب برای آبیاری آنها تصفیه شده باشد تا منجر به آلودگی محیط اطراف و شیوع بیماری نشود.

پست قبلی

انواع پمپ کف کش و کارکرد های آن

پست بعدی

کفکش و لجن کش و تفاوت های آن ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گروه صنعتی توحید پمپ

 تولید کننده الکتروپمپ های کف کش و لجن کش تک فاز و سه فاز

تماس با ما