شفت

اجزای روتور یک پمپ شامل شفت، پروانه، بوش ها، آب‌بند ها (قسمت متحرک)، یاتاقان ها یا سطوح آن و نیمی از کوپلینگ است. بین این اجزا شفت عضو کلیدی و اصلی روتور است. محرک اولیه (موتور)، پروانه را به حرکت درآورده وسیال را در پروانه و پوسته پمپ از ابتدا تا انتها به حرکت در می‌آورد. 

شفت دچار انواع تنش ها می شود؛ در طول کار پمپ شفت ممکن است دچار کشش، فشار، خمش و پیچش شود. به دلیل اینکه این تنش ها بارها به صورت تناوبی تکرار می شوند، خستگی و در نتیجه شکست شفت اتفاق می افتد. معمولاً برای ساخت شفت از فولاد کربن‌دار استفاده می شود. در برخی کاربری ها که سیال آب اسیدی با PH کمتر از 7، آب مقطر یا سیالات بدون گازی که کمی اسیدی هستند باشند و یا هیدروکربن های شامل فاز مایع خورنده، ممکن است شفت از برنز یا آلومینیوم ساخته شود. 

آب بند های مکانیکی یا پکینگ ها در تماس با شفت به دلیل اصطکاک و یا خوردگی های ناشی از خراش و سایش موجب افزایش فرسایش می شوند. به دلیل اینکه تعویض بوش شفت بسیار کم هزینه تر از خود شفت است، بوش شفت به عنوان عضوی که قرار است فرسوده شود استفاده می شود. بوش شفت کاملاً به شفت چسبیده است و آب بند مکانیکی یا پکینگ با بوش شفت بیشتر از خود شفت در تماس است. ماده ای که در ساخت این عضو به کار می رود شبیه به مواد به کار رفته در ساخت خود شفت است.

پست قبلی

لغت‌نامه

پست بعدی

انواع پمپ کف کش و کارکرد های آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گروه صنعتی توحید پمپ

 تولید کننده الکتروپمپ های کف کش و لجن کش تک فاز و سه فاز

تماس با ما