کفکش و لجن کش و تفاوت های آن ها

کفکش و لجن کش

لجن کش و کفکش ساختار های متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. نسبت به تفاوت ساختاری موجود در لجن کش و کفکش هر یک برای کاری خاص طراحی شده اند. بنابراین اگر خلاف کاربردی که دارند از آنها استفاده شود دچار مشکل و سپس سوختگی خواهند شد. در ادامه به طور کامل درباره هر یک از آنها توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

کفکش چیست؟

کفکش یک نوع پمپ برای انتقال آب صاف (تمیز) است. بنابراین آب های کثیف و دارای آشغال را نمی توان با کفکش انتقال داد چرا که باعث سوختگی آن ها خواهد شد. کفکش نیز از نظر جنس پمپ دارای انواع مختلفی است. در لیست زیر به معرفی انواع کفکش نیز خواهیم پرداخت.

لیستی از انواع کف کش از نظر جنس:

  • کف کفش با جنس آلومینیوم
  • کفکش با جنس چدنی
  • کفکش با جنس استیل

نکته: پمپ کفکش از نظر ساختاری شبیه به توربین های عمودی است و با یک موتور الکتریکی کار می کند. پمپ کفکش قابلیت افزایش انرژی جنبشی سیال را دارد. با وجود چنین ویژگی از پمپ کفکش برای تمیز کردن آب استخر نیز استفاده می کنند. در واقع پمپ کفکش یک پمپ گریز از مرکز به حساب می آید. اگر پمپ کفکش دارید باید به آب بندی مکانیکی آن توجه کنید در غیر اینصورت برای پمپ مشکلات بسیاری به وجود خواهد آمد.

بررسی کاربرد های کف کش

  1. مناسب برای فواره ها
  2. آبیاری مزارع کشاورزی
  3. تمیز کردن آب استخر ها
  4. مناسب برای مصارف مسکونی
  5. انتقال آب مخازن و استخر ها
  6. تخلیه پساب های ناشی از باران
  7. مورد استفاده برای انتقال آب چاه
  8. مناسب برای حوضچه و گودال ها
  9. انتقال سیالات مختلف صنایع غذایی
  10. تخلیه پساب های فاضلاب با غلظت کم

بررسی تفاوت های پمپ کفکش و لجن کش از نظر پمپاژ نوع سیال

پمپ کفکش تنها توانایی پمپاژ آب تمیز را دارد. همچنین به دلیل عدم تواناییی انتقال آب کثیف توسط پمپ کفکش برای آن یک صافی (استرینر) نیز در نظر گرفته اند. تفاوت پمپ کفکش با لجن کش از نظر پمپاژ آب تمیز و کثیف است. همچنین باید بدانید که در ساختار لجن کش از صافی استفاده نشده است. چرا که قدرت موتور این دستگاه بیشتر از کفکش است و به طور کل در انتقال آب آلوده دچار مشکل نخواهد شد.

بررسی تفاوت های پمپ کفکش و لجن کش از نظر تعداد پروانه ها

نوع و تعداد پروانه ها در پمپ کفکش و لجن کش با یک دیگر فرق دارند. در پمپ کفکش از پروانه های بسته یا نیمه باز و در پمپ لجن کش از پروانه های کاملا باز استفاده می کنند. یک نوع پروانه کانالی هم وجود دارد که برای لجن کش ها به کار می رود. هر زمان سیال سنگین باشد از پروانه های کانالی برای پمپ لجن کش استفاده می کنند. جالب است بدانید که تنها نوع پروانه های استفاده شده در این پمپ ها با یک دیگر فرق نمی کنند بلکه تعداد پروانه های آن ها نیز متفاوت هستند. بیشترین استفاده از پمپ های لجن کش در جهت خالی کردن چاه و استخر از آلودگی ها نیز می باشد.

بررسی تفاوت های پمپ کفکش و لجن کش از نظر نوع موتور

پمپ کفکش و لجن کش از نظر نوع موتور با یک دیگر تفاوت دارند. چرا که نوع عملکرد این دو پمپ با یکدیگر متفاوت هستند و برای هدف های متنوع لازم است که از موتور های خشک و مستغرق نیز استفاده کرد. به طور کلی پمپ های کفکش نیز باید در آب شناور باشند بنابراین نوع پمپ مستغرق کاملا مناسب کفکش ها می باشد. اگر برای پمپ کفکش از موتور های خشک استفاده کنند دچار مشکل جدی خواهند شد. پمپ لجن کش نیز در هر دو شرایط شناور و خشک مورد استفاده مصرف کننده قرار می گیرد. بنابراین مصرف کننده نسبت به نوع کاری که قرار است انجام بدهد باید از بین لجن کش با موتور های مستغرق و خشک یکی را انتخاب کنند.

تفاوت کفکش و لجن کش از نظر نوع کاربری

پمپ کفکش عملکردی مشابه پمپ های خانگی دارد و در مواردی مانند تامین آب ساختمان، آبیاری باغ ها، امور کشاورزی، کشیدن آب از چاه، انتقال آب از مخزن و … مورد استفاده قرار می گیرد. پمپ لجن کش از نظر نوع کاربرد با کفکش متفاوت است بنابراین در انتقال آب فاضلاب، پساپ، مایعات عفونی بیمارستان، تصفیه خانه ها و.. نیز از آن استفاده می شود.

بررسی کفکش و لجن کش از نظر توان موتور

با کمی تامل متوجه خواهید شد که انتقال آب تمیز توسط کفکش نیاز به قدرت بسیار بالای موتور ندارد. بنابراین قدرت موتور لجنکش نسبت به کفکش بیشتر است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره توان موتور کفکش یا لجن کش باید در هنگام خرید آن ها به برچسب های موجود بر روی آن ها توجه کنید.

بررسی تفاوت کفکش و لجن کش از نظر دهانه ها

آخرین تفاوت بین کفکش و لجن کش از نظر دهانه ووردی و خروجی این دو دستگاه نیز می باشد. با توجه به این مسئله که لجنکش و کفکش از نظر مدل پمپ، توان موتور، نوع پروانه، تعداد پروانه با یک دیگر فرق دارند دهانه ورود و خروج در آن ها نیز متفاوت خواهد بود.  پمپ کفکش دارای ورودی در کنار دستگاه و خروجی آن  در قسمت بالای آن می باشد. در پمپ های کفکش ورودی و خروجی متفاوت است و ورودی پمپ در زیر دستگاه و خروجی آن در زیر دستگاه قرار دارد.

لجن کش چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

پمپ کفکش یکی از انواع پمپ با قدرت مکش بالا نیز می باشد.  برای سیالات ریز  و دارای لجن از این پمپ استفاده می کنند. همچنین باید بدانید که لجن کش  مکانیزمی مشابه با کفکش دارد. اما بیشتر از لجن کش برای انتقال آب های آلوده استفاده می کنند. چرا که ساختار این دستگاه  به نوعی در نظر گرفته شده که انتقال آب های کثیف آن را دچار مشکل نخواهد کرد. بیشترین استفاده از لجن کش ها در زمینه انتقال آب فاضلاب های صنعتی نیز می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کاربرد های لجن کش لیستی را برای شما عزیزان آماده کرده ایم. 

لیستی از کاربردهای پمپ لجن کش:

  • انتقال فاضلاب صنعتی
  • انتقال فاضلاب خانگی
  • انتقال و جابه جایی آب آلوده
  • انتقال و جا به جایی ذرات جامد
  • انتقال فاضلاب حاوی مواد اسیدی
  • انتقال و جا به جایی سیالات حاوی گاز و آب
پست قبلی

استفاده از فاضلاب صنعتی در کشاورزی

پست بعدی

چند ترفند ساده برای نگهداری بهتر از پمپ آب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گروه صنعتی توحید پمپ

 تولید کننده الکتروپمپ های کف کش و لجن کش تک فاز و سه فاز

تماس با ما