الکتروموتور تک فاز چیست و چه کاربردی دارد؟

شایان به ذکر میباشد که الکتروموتورها در انواع مختلفی در تک فاز و سه فاز ارائه میشوند حال شاید برای شما سوال شود که اصلا الکتروموتور چیست؟ در پاسخ به این سوال میتوان گفت که اصولا الکتروموتورها به جهت تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی جنبشی مورد استفاده قرار میگیرد. باید ذکر گردد که در سال 1888 شخصی به نام نیکولا تسلا تاریخچه اختراع الکتروموتورها را به عنوان انقلاب صنعتی دوم نامید. حال ما در این مقاله از سایت توحید پمپ قصد داریم تا در رابطه با الکتروموتورهای تک فاز و تفاوت آن با سه فاز صحبت نماییم. حال با ما در ادامه همراه باشید تا به خوبی با معنی الکتروموتور و کاربردهای آن آشنا شوید.

شایان به ذکر میباشد که با پیشرفت علم و تکنولوژی، ما انسان ها همواره به فکر این هستیم تا کارهای خود را آسان نماییم و قبل از اختراع الکتروموتورها، موتورها به سختی با استفاده از یک وسیله یک حرکت دائم در وسط میدان مغناطیسی ثابت به حرکت در میاد. در نتیجه الکتروموتورها سبب پیشرفت در تاریخ بشریت شدند. در ادامه قصد داریم تا به بررسی الکتروموتورهای تک فاز بپردازیم.

الکتروموتور تک فاز چیست؟

نکته حائز اهمیت و تعجب آور این است که الکتروموتورهای تک فاز نسبت به مابقی دستگاه ها کوچک تر هستند اما در صورت نبود الکتروموتور کار آن وسایل و دستگاه ها با مشکل رو به رو خواهید شد. معمولا افرادی که در صنعت هستند با این وسیله کاربردی به صورت کامل آشنا هستند اما در این قسمت برای اینکه افراد معمولی نیز با معنی اسم الکتروموتور آشنا شوند به بررسی آن میپردازیم. شایان به ذکر میباشد که الکتروموتورهای تک فاز بسیار متنوع هستند و ویژگی های منحصر به فردی دارد.

لازم به ذکر است که همانطور که مشخص میباشد کارکرد این محصول منحصر به فرد با برق شهری و تک فاز میباشد پس به همین دلیل است که میتوانید از این محصول منحصر به فرد در محیطهای صنعتی و تجاری استفاده نماید. این نوع موتورهای الکتریکی از دو نوع آلومینیوم و چدن ساخته شده اند باید ذکر گردد که الکتروموتور نوع چدن از مقاومت بیشتری برخوردار است و الکتروموتور نوع آلومینیوم به دلیل سبکی زیاد در مصارف خانگی مورد استفاده قرار میگیرد.

الکتروموتور تک فاز به شدت پرکاربردتر از الکتروموتور سه فاز میباشد ولی با این حال توان مصرفی تک فاز نسبت به سه فاز کمتر میباشد. الکتروموتور تک فاز از تجهزیزات گران قیمت تری تولید میگردد و همین امر سبب گشته تا قیمت الکتروموتور تک فاز گران قیمت تر باشد. نکته جالب این است که به صورت کلی ظاهر الکتروموتورهای تک فاز با سه فاز تفاوتی ندارند.

الکتروموتور تک فاز

کاربردهای الکتروموتور تک فاز

الکتروموتورهای تک فاز شامل ضرب المثل فلفل نبین چه ریزه، بشکن ببین چه تیزه میشوند. در واقع اگر بخواهیم در رابطه با کاربردهای این محصول کوچک صحبت نماییم باید یک کتاب بنویسیم اما به صورت خلاصه میتوان گفت که الکتروموتورهای تک فاز جزو یکی از پرکاربردترین موتورهای الکتریکی شناخته شده اند و همانطور که در بالا به آن اشاره شد در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند و کاربرد اصلی آن ها تبدیل انرژی برقی به مکانیکی میباشد و در تمامی محصولات برقی مورد استفاده قرار میگیرد.

همانطور که گفتیم الکتروموتورهای تک فاز از برق شهری تغذیه میکنند پس به همین دلیل است که این محصول در محصولات زیادی از زندگی روزمره ما مورد استفاده قرار میگیرد. شایان به ذکر است که از کاربردهای دیگر این وسیله می‌توان به استفاده از آن در ساختمان سازی و انواع بالابر اشاره کرد.

انواع الکتروموتور تک فاز

بسیاری از افراد فکر میکنند که در صورت خرابی الکتروموتورهای تک فاز به راحتی میتوانند آن را خریداری نمایند در صورتی که اصلا اینگونه نیست زیرا این محصول انواع مختلفی دارد پس شما باید در ابتدا نوع الکتروموتور را شناسایی نمایید تا بتوانید به درستی محصول را از فروشگاهی مناسب خریداری کرده و جایگزین نمایید. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع مختلف الکتروموتورهای تک فاز آشنا شوید.

الکتروموتورهای القایی چاک دار

برای تشخیص نوع الکتروموتور باید به ظاهر آن توجه نمایید حال اگر در قسمت برجسته خود شکافی وجود داشت به آن الکتروموتورهای القایی چک دار میگویند و در واقع شایان به ذکر است که در این نوع موتورهای الکتریکی تعداد زیادی حلقه برای اتصال وجود دارد و همچنین قدرت اندازه گیری و گشتاور موتور این محصول پایین میباشد. این محصول ساختار بسیار ساده ایی دارد و به راحتی میتوانید آن را شناسایی و نصب نمایید. موتور قطبی این 150 وات است پس به همین دلیل است که مناسب وسایل با توان کمتر است.

الکتروموتورهایی دو خازن

شایان به ذکر میباشد که موتور الکتریکی دو خازن در اصل از دو نوع خازن موقت و دائم استفاده شده که این موتور در وسایلی مثل یخچال و پرینتر و بالابر مورد استفاده قرار میگیرد و باید ذکر گردد که این نوع الکتروموتور نسبت به انواع دیگر پرکاربردتر و رایج تر میباشد پس به همین دلیل است که میتوان به راحتی هرجایی استفاده گردد.

الکتروموتورهای تک فاز شکسته

این نوع الکتروموتور یک ویژگی بی‌نظیر داشته و آن هم بالا بودن مقاومت اهمی آن نسبت به مقاومت القایی آن برای به وجود آمدن اختلاف بین موتور و سیم پیچ بوده است. برای اینکه تناسب هر دو به یک نسبت برقرار شود، می‌توانید از یک سیم پیچ نازک استفاده کنید تا تناسب را به طور کامل برقرار کنید.

مزایای الکتروموتور تک فاز

اگر بخواهیم درباره مزایای این قطعه صحبت کنیم باید با کاربرد آن تاکنون آشنا شده باشید. حتماً شما برای خرید الکتروموتور به این مقاله مراجعه کردید یا شاید از زبان فردی متوجه خرابی الکتروموتور تک فاز وسیله خود شده‌اید. این وسیله دارای مزایای بی‌نظیری است و در تمامی وسایل‌های الکتریکی بدون شک استفاده می‌شود تا بتواند نیروی الکتریکی را به نیروی جنبشی تبدیل کند.

از مزایای این وسیله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برق سه فاز در همه جا وجود ندارد و به همین دلیل استفاده از تک فاز به مراتب بیشتر است.
  • قیمت نوع تک فاز آن تقریباً برای مصارف خانگی، صنعتی و حتی تجاری پایین‌تر بوده است.
  • مصرف برق این کالا نسبت به سه فاز آن بسیار مناسب‌تر بوده در اصل می‌توان گفت نسبت به سه فاز بسیار مقرون به صرفه‌تر است.
  • کاربردهای موتور الکتریکی سه فاز با تک فاز کاملاً متفاوت بوده است. اما در برخی موارد نیز از هر دو قطعه می‌توان استفاده کرد.

خرید الکتروموتور تک فاز

برای خرید موتور الکتریکی باید با کاربرد آن ها آشنا شده باشید ، شما باید نوع مخصوص خود را با توجه به کاربرد هر برند مشخص نمایید، یک سری فروشگاه ها هستند که این محصول را به صورت تک فاز استوک و دست دوم بخرید. اما موضوعی که هست و باید حتما به آن توجه نمایید این است که الکتروموهای تک فاز دست دوم نیازمند مراقبت و توجه بیشتری است. اما پیشنهاد تیم پشتیبانی توحید پمپ به شما این است که از خرید موتورهای الکتریکی دست دوم دست بردارید و اقدام به خرید محصولات نو نماید. زیرا در صورت خرابی برای تعمیر باید دو برابر هزینه خرید برای تعمیر هزینه نماید.

الکتروموتورها یا همان الکتروموتورهای تک فاز  حتی در کارواش، پمپ‌ها، وسایل برقی دیگر نیز به کار می‌روند و قیمت این وسایل به ویژه قیمت کارواش ها شدیدا بستگی به نوع الکتروموتوری که به کار رفنه دارد.

تفاوت الکتروموتور تک فاز و سه فاز

شایان به ذکر است که ما در این مقاله تمام تلاش خود را کرده ایم تا به صورت کلی با تفاوت های اصلی الکتروموتورهای تک فاز و سه فاز آشنا شوید اما باز با این حال در ادامه به بررسی تفاوت این دو نوع میپردازیم…

از تفاوت این دو الکتروموتور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قدرت موتور الکتریکی سه فاز از تک فاز بسیار بیشتر بوده است. (همان‌طور که اشاره کردیم الکتروموتور تک فاز با برق شهری کار می‌کند.)
  • راندمان موتورهای الکتریکی سه فاز بسیار بالاتر از تک فاز بوده است.
  • جریان در سه فاز ثابت اما در موتورهای تک فاز متناوب بوده است.
  • موتور الکتریکی سه فاز راحت‌تر راه اندازه و نصب می‌شوند.
  • لرزش الکتروموتورهای سه فاز در مقایسه با تک فاز کمتر است.

پست قبلی

آموزش نصب پمپ کفکش و طریقه کار آن

پست بعدی

۳ مشکل اساسی پمپ ها و راه حل آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گروه صنعتی توحید پمپ

 تولید کننده الکتروپمپ های کف کش و لجن کش تک فاز و سه فاز

تماس با ما