پمپ سانتریفیوژ چیست؟

پمپ سانتریفیوژ با استفاده از نیروی گریز از مرکز به راحتی انتقال آب را انجام خواهد داد. پمپ گریز از مرکز قدرت خود را از تبدیل نیرو به گریز از مرکز به دست می آورد. انتقال سیال با استفاده از انواع پمپ سانتریفیوژ انجام می شود. در ادامه بیشتر درباره کاربرد های پمپ سانتریفیوژ صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

اجزای تشکیل دهنده پمپ گریز از مرکز

پروانه: برای افزایش انرژی جنبشی و انتقال راحت تر مایعات استفاده می شود.

پوشش: محفظه پر از مایعات است که پوشش باعث می شود یک حالت مخزن شکل بوجود بیاید و از جریان مایعات را کنترل کند. پوشش اجازه ورود مایعات را به داخل و خارج موتور نمی دهد.

روتور: پروانه بر روی روتور (شفت) نصب می شود. شفت جز مکانیکی برای انتقال شناور از موتور به پروان به کار می رود.

یاتاقان ها: یاتاقان ها حرکت نسبی شفت را محدود کرده و اصطکاک بین شفت دوار و استاتور را کاهش می دهند.

نحوه عملکرد پمپ های سانتریفیوژ

پمپ سانتریفیوژ دارای یک یا چند پروانه است که به محور پمپ وصل شده و به صورت همزمان می چرخند. چرخش انرژی مورد نیاز برای پمپ را جهت انتقال مایع فراهم می کند. مایع درون پمپ با انرژی تولید شده تحت فشار انرژی پمپ قرار گرفته و به سمت سیستم لوله کشی حرکت پیدا می کند. بنابراین می توان گفت پمپ گریز از مرکز انرژی مکانیکی موتور را به سیال تغییر خواهد داد. البته باید بدانید که همه انرژی تولید شده صرف انتقال مایع ها نمی شود. بسیار مهم است که مقداری از انرژی تولید شده در انرژی پتانسیل ذخیره می شود. بخش دوم این انرژی که ذخیره می شود مناسب برای زمانی است که فشار سیال بالا است و نیاز است که مایعات را به ارتفاع های بالاتری انتقال  داد.

انواع کاربرد های پمپ گریز از مرکز

از پمپ های گریز از مرکز در بازار های خانگی، تجاری و صنعتی استفاده می شود. برای آشنایی بیشتر با انواع کاربرد های پمپ های گریز از مرکز لیستی را برای شما عزیزان جمع آوری کرده ایم.

انواع کاربرد های پمپ سانتریفیوژ:

  • تولید مواد شیمیایی
  • دفع فاضلاب و دوغاب
  • تامین آب مناطق مسکونی
  • عملیات صنعتی نفت و گاز
  • تولید مواد غذایی و آشامیدنی
  • سیستم های حفاظت در برابر آتش

مزایای استفاده از پمپ سانتریفیوژ

از مزایای پمپ سانتریفیوژ می توان به قابلیت جا به جایی مایعات خطرناک نیز اشاره کرد. پمپ سانتریفیوژ در هنگام استفاده هیچ گونه نشتی نخواهد داشت. نسبت به دیگر پمپ ها اصطکاک کمتری دارد و با سر و صدای بسیار کمتری همراه است. کمترین سایش مخصوص پمپ گریز از مرکز می باشد و به هیچ عنوان احتمال خطر آسیب دیدن پمپ این موتور وجود نخواهد داشت. در ادامه به دیگر مزایای خرید پمپ سانتریفیوژ نیز اشاره خواهیم کرد.

مزایای خرید پمپ سانتریفیوژ:

  • راندمان 100 درصدی
  • عدم ورود آب به موتور
  • عدم انتقال حرارت بین محفظه های پمپ و موتور

معایب استفاده از پمپ گریز از مرکز:

  • دارای مقاومت مغناطیسی بالا که باعث تلفات انرژی می شود.
  • لیزخوردن غیر منتظره در  صورت افزایش بار
  • جمع شدن ذرات آهنی در مایع و توقف پمپ

معرفی انواع پمپ سانتریفیوژ

پمپ سانتریفیوژ شعاعی: پمپ سانتریفیوژ شعاعی به صورت محوری عمل می کند و خروج مایع از آن به صورت شعاعی خواهد بود. بنابراین ورود آب و خروج آن به شکل های مختلفی انجام خواهند شد.  در صنایع مختلف بسیار از پمپ سانتریفیوژ استفاده می شود. اگر بخواهیم دقیق تر روند کار پمپ شعاعی را بررسی کنیم از زمان روشن کردن پمپ پروانه دستگاه به صورت شعاعی بر روی پمپ قرار میگیرد این عملکرد تا انتهای کار پمپ ادامه خواهد داشت. سپس پره های پمپ بر روی سیال تحت کنترل  نیرو اعمال می کنند.  ایجاد نیرو توسط پره ها باعث می شود که حرکت زاویه ای پمپ افزایش پیدا کند. انرژی حرکت زاویه ای نیز به انرژی فشار استاتیک تبدیل خواهد شد.

 پمپ سانتریفیوژ محوری: پمپ سانتریفیوژ محوری به صورت موازی با پروانه مکش را انجام می دهد. از ویژگی های پمپ گریز از مرکز محوری میتوان به عدم تغییر جهت جریان سیال اشاره کرد. بنابراین پس از روشن شدن پمپ سیال در جهتی موازی با پروانه پمپ وارد و خارج می شود. در واقع طراحی پره های پمپ باعث شده تا عملکرد پمپ سانتریفیوژ به صورت محوری باشد.  از دیگر مزایای پره های پمپ گریز از مرکز ایجاد فشار کمتر به پمپ نیز می باشد.

بررسی مشخصات پمپ های جریان محوری

پمپ محوری یک نوع پمپ دینامیک به حساب می آید و قابلیت تولید صدها هزار گالن در دقیقه را دارد. مشخصات پمپ محوری با سایر پمپ ها تفاوت دارد.  هد تولید شده در پمپ محوری در نقاط عملیاتی کم تر از سایر پمپ ها می باشد. اما منحنی هد در پمپ محوری نسبت به پمپ های دیگر و مقدار ظرفیت پمپ عمودی است. همچنین نحوه عملکرد پمپ محوری به گونه ای است که با کاهش سرعت جریان در پمپ توان مورد نیاز آن افزایش پیدا خواهد کرد. برای درک بهتر این موضوع می توان به عملکرد پمپ شعاعی اشاره کرد.  پمپ شعاعی  در نرخ جریان بالاتر به توان بالاتری برای عملکرد صحیح دارد.

معرفی پمپ مکانیکی و هیدرولیکی

 پمپ فعال شده به صورت مکانیکی: از نظر ساخت و عملکرد با دیگر پمپ ها تفاوت دارد پمپ فعال شده به صورت مکانیکی از اتصال مکانیکی برخوردار است کرد. اتصال مکانیکی در پمپ فعال شده به صورت مکانیکی در حالت رفت و برگشتی است در واقع چرخش موتور در این حالت انجام خواهد شد.

 پمپ های فعال شده به صورت هیدرولیکی: پمپ فعال شده به صورت هیدرولیکی در جهت خم شدن دیافراگم مورد استفاده قرار میگیرد تحت فشار قرار دادن پمپ هیدرولیکی با استفاده از یک پیستون انجام می شود. جریان پمپ فعال شده به صورت هیدرولیکی با تغییر سرعت پمپ تغییر خواهد.

پست قبلی

۳ مشکل اساسی پمپ ها و راه حل آن

پست بعدی

انواع پمپ سانتریفیوژ و عملکرد آن ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گروه صنعتی توحید پمپ

 تولید کننده الکتروپمپ های کف کش و لجن کش تک فاز و سه فاز

تماس با ما