انواع پمپ سانتریفیوژ و عملکرد آن ها

انواع پمپ سانتریفیوژ

انواع پمپ سانتریفیوژ از نظر نوع پره ها و عملکرد با یک دیگر تفاوت دارند. از پمپ های سانتریفیوژ  برای انتقال سیالات خالص و به همراه مواد جامد نیز استفاده می شود. پمپ سانتریفیوژ در سه حالت پروانه باز، نیمه باز و بسته تقسیم می شوند. در ادامه بیشتر  درباره نحوه عملکرد هریک از این پمپ ها صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مختصری درباره پمپ سانتریفیوژ

پمپ سانتریفیوژ یا پمپ گریز از مرکز برای انتقال مایع استفاده می شود. مایع نیز ابتدا وارد چشمی پروانه شده و با گردش آن به سمت حلزون و سپس خروجی پمپ سانتریفیوژ نیز انتقال پیدا خواهد کرد. از پمپ سانتریفیوژ یا گریز از مرکز درمصارف صنعتی و کشاورزی، مصارف ساختمانی، انتقال و سیر کوله آب یا روغن داغ استفاده می شود.

نحوه عملکرد پمپ سانتریفیوژ

مکانیزم عملکرد پمپ گریز از مرکز به ترتیب زیر است:

مایع با گردش یک یا چند پروانه از ورودی پمپ وارد دستگاه می شود. سپس فشاروسرعت بالای پمپ مایع را به سمت خروجی پمپ انتقال خواهد داد. برای درک بهتر این مسئله بهتراست به تصویر زیر توجه کنید.

معرفی اجزای پمپ گریز از مرکز

پروانه (impeller): پروانه نقش مهمی در نحوه عملکرد پمپ سانتریفیوژ دارد. همانطور که گفته شده پروانه به ورود و خروج مایع از پمپ کمک بسیاری می کند.

هوزینگ (casing): هوزینگ یک قیف با شکل منحنی است که مساحت آن در قسمت تخلیه بیشتر است. پروانه را در داخل هوزینگ قرار خواهند داد. این مسئله باعث می شود که با چرخش پروانه مایعات به دیواره های هوزینگ  پرتاب شوند. هوزینگ وظیفه انتقال مایع به سمت خروجی پمپ را برعهده دارد.

شفت یا روتر(shaft/rotor): شفت دارای سطح مقطع دایره ای است که وظیفه انتقال گشتاور از موتور به پروانه را برعهده دارد. یکی از مهم ترین بخش های الکتروپمپ شفت یا روتر می باشد. نسبت به کاری که قرار است شفت یا روتر انجام دهد سایز آن تغییر پیدا خواهد کرد. معمولا جنس شفت را از فلز در نظر می گیرند.

یاتاقان (bearing): تکیه گاه شفت یاتاقان است وظیفه یاتاقان حفظ شفت در برابر بارهای محوری و شعاعی است. به یاتاقان هایی که شفت را در برابر بار های محوری حفظ می کند یاتاقان های کف گرد گفته می شود. یاتاقان های شعاعی نیز یاتاقان هایی هستند که در برابر بارهای شعاعی شفت ها را حفظ می کنند.

آبندی شفت (shaft saling): احتمال نشت سیال در قسمتی از پمپ که هوزینگ قرار گرفته وجود دارد. بنابراین برای جلوگیری از نشست سیال باید از قطعه ای استفاده کرد. قطعه ای که از نشت سیال جلوگیری می کند مکانیکال سیل نام دارد.

معرفی انواع پمپ سانتریفیوژ از نظر پروانه

پمپ سانتریفیوژ دارای انواع مختلفی از نظر پروانه است. پروانه های پمپ سانتریفیوژ به سه دسته بندی  پروانه باز، نیمه باز و بسته تقسیم می شوند. در ادامه درباره مفهوم  هر یک از آن ها توضیح خواهیم داد.

پروانه باز: پره های این پروانه از هر دو طرف آزاد هستند و هیچ گونه تکیه گاهی ندارند. مدل پروانه باز مناسب انتقال مایعات حاوی مواد جامد مانند فاضلاب های شهری و صنعتی است.

پروانه نیمه باز: پروانه نیمه باز از یک طرف آزاد و از طرف دیگر به دیسک دوار متصل شده است. بنابراین این مدل پروانه نیمه باز به حساب می آید.

پروانه بسته: پروانه بسته برخلاف دو مدل قبلی در بین دو دیسک قرار دارند و از طریق کانال از بین ابن دو دیسک عبور خواهند کرد. برای انتقال مایعات بدون هیچ گونه مواد جامد از این نوع پروانه استفاده می شود.

 

انواع پمپ سانتریفیوژ از نظر پروانه

معرفی انواع پمپ گریز از مرکز از نظر حیطه کاری

 پمپ های سانتریفیوژ نسبت به کاری که انجام می دهند دسته بندی خواهند شد. در ادامه برای درک این مطلب لیستی از پمپ های گریز مرکز با کاربرد های متنوع را برای شما عزیزان آورده ایم.

کاربردهای متنوع پمپ سانترفیوژ:

  • سانتریفیوژ مناسب کف کش و شناور
  • سانتریفیوژ مناسب برداشت مایع از چاه
  • سانتریفیوژ مناسب روغن داغ با هدف گردش روغن در دمای بالا

معرفی انواع پمپ گریز از مرکز از نظر تعداد طبقات

 پمپ های سانتریفیوژ از نظر تعداد طبقات دارای انواع مختلفی هستند. چرا که در تولید پمپ سانتریفیوژ از تعداد پروانه های مختلفی استفاده شده است. بنابراین اگر برای خرید پمپ گریز از مرکز بروید خواهید دید که یک سری پمپ ها تک پروانه ای و یک سری چند پروانه ای هستند. در بازار پمپ های چند پروانه ای را با نام پمپ های طبقاتی می شناسند.

 

انواع پمپ سانتریفیوژ از نظر تعداد طبقات

مزایای استفاده از پمپ گریز از مرکز

پمپ گریز از مرکز توانایی خود مکش مایع از عمق 7 الی 8 متری را دارد. همچنین حجم بالایی از مایعات را می توان با این پمپ انتقال داد البته باید بدانید که پمپ سانتریفیوژ دارای انواع متنوع و عملکرد های مختلفی است. بنابراین حجم بالایی از سیالات را باید نسبت به نوع سیالات و نوع پمپ گریز از مرکز انتقال داد. در غیر اینصورت ممکن است مشکلاتی جدی برای پمپ و پروانه آن بوجود بیاید.  یکی از مزایای خرید پمپ گریز از مرکز قیمت پایین تر آن نسبت به پمپ های روتاری است. از دیگر ویژگی های پمپ سانتریفیوژ می توان به ابعاد کم حجم  آن اشاره کرد. اگر پمپ گریز از مرکز را با پمپ های دیگر مقایسه کنید متوجه خواهید شد که میزان استهلاک پمپ سانتریفیوژ بسیار پایین تر و طول عمر آن بسیار بیشتر است.  مهم ترین مسئله در استفاده از پمپ گریز از مرکز دسترسی آسان به تمام قطعات آن است. صدای عملکرد پمپ سانتریفیوژ نیز نسبت به سایر پمپ ها بسیار پایین است.

پست قبلی

پمپ سانتریفیوژ چیست؟

پست بعدی

پروانه پمپ آب چیست؟ | انواع پروانه پمپ آب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گروه صنعتی توحید پمپ

 تولید کننده الکتروپمپ های کف کش و لجن کش تک فاز و سه فاز

تماس با ما