پروانه پمپ آب چیست؟ | انواع پروانه پمپ آب

پروانه پمپ آب در پمپ های سانتریفیوژ برای انتقال سیالات مختلف به کار می رود. پروانه در پمپ نقش مهمی دارد چرا که چرخش پروانه باعث ورود و خروج آب به پمپ می شود. اگر اطلاعات کافی درباره نحوه عملکرد و میزان اهمیت پروانه درسانتریفیوژ ها ندارید در ادامه این مطلب با معرفی پروانه و انواع مدل های آن همراه ما باشید.

پروانه پمپ چیست؟

پمپ سانتریفیوژ در حوزه های صنعتی و خانگی برای انتقال سیالات استفاده می شود. سیالات ممکن است تمیز و دارای کثیفی  و مواد جامد باشند. به همین دلیل پمپ های سانتریفیوژ را با پروانه های مختلفی تولید کرده اند. بنابراین اگر پمپ سانتریفیوژی پروانه مناسب با انتقال سیالات دارای مواد جامد را نداشته باشد در انتقال سیالات با مشکل رو به رو خواهد شد.

معرفی انواع پروانه پمپ سانتریفیوژ

نیروی وارد شده به سیالات به کمک پروانه موجود در پمپ سانتریفیوژ به وجود خواهد آمد.  به طور کلی پروانه ها به دو صورت تک مکش  و دومکش طراحی می شوند. پروانه های پمپ گریز از مرکز دارای انواع مختلفی هستند و نسبت به عملکرد با یک دیگر تفاوت دارند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

 

انواع پروانه پمپ آب

انواع پروانه پمپ گریز از مرکز:

پروانه ها از نظر تک مکش سیالات را از یک سمت به مرکز تیغه پروانه پمپاژ خواهند کرد. پروانه های دو مکش مایع می توانند در یک زمان از دو سمت سیالات را به سوی پره های پروانه پمپاژ کنند. همچنین از نظر نوع طراحی پره ها هم به چند دسته دیگر تقسیم  خواهند شد که آن ها را برای شما لیست کرده ایم.

  • تیغه شعاعی
  • تیغه خمیده به عقب
  • تیغه منحنی به جلو

بررسی نحوه عملکرد پمپ پروانه باز

پروانه باز یک نوع پروانه برای پمپ های گریز از مرکز است که از دو سمت باز است. به دلیل نوع طراحی باز این پروانه عملکرد آن نسبت به دو مدل دیگر ضعیف تر است. از پروانه باز بیشتر در پمپ های کوچک غیر صنعتی استفاده می شود. چرا که پمپ های کوچک نیازی به تحمل فشار زیادی ندارند و پروانه باز برای آن ها مناسب است. نحوه قرار گیری پروانه باز مستقیما روی شفت است. بنابراین اتصالی به نقطه مرکزی ندارد.

کاربرد های پروانه نیمه باز

 همانطور که از اسم این پروانه پیدا است یک سمت آن باز و سمت دیگر دارای یک دیواره محافظ است. دیواره محافظ باعث می شود تا مقاومت مکانیکی پروانه ها نیمه باز افزایش پیدا کند. به دلیل مقاومت بیشتر پروانه نیمه باز از آن برای انتقال مواد جامد استفاده می کنند.

پروانه بسته مستعد گرفتگی

ظاهر پروانه بسته نسبت به دو مدل قبلی قابل حدس است.  این پروانه از هر دو طرف در حالت بسته قرار دارد. بنابراین از هر دو طرف دارای دیواره های محافظ است. مقاومت پروانه مدل بسته نسبت به سایر پروانه ها بسیار بیشتر است. از پروانه بسته در صنایع برای انتقال سیالات عظیم استفاده می کنند. البته باید بدانید که پروانه بسته مستعد گرفتگی است و قابلیت انتقال مواد جامد را ندارد.

پروانه گردابی مناسب انتقال مواد جامد

 پروانه پمپ گردابی شباهت بسیاری به پروانه نیمه باز دارد. از پروانه گردابی برای انتقال سیالات دارای برخی مواد جامد استفاده می شود. نام پروانه نسبت به عملکرد آن انتخاب شده است. بنابراین پس از چرخش پروانه و مکش سیالات به درون فضایی گرداب مانند جامدات را از قسمت پره ها دور می کند. طراحی فوق العاده پروانه گردابی باعث می شود که مستعد گرفتگی نباشد. به همین ترتیب از پروانه گردابی برای انتقال جامدات از فاضلاب ها استفاده می شود. اگر قصد خرید پمپ سانتریفیوژ را دارید اما نمی دانید که چه نوع پمپی مناسب با هدف شما است پیشنهاد ما به شما مراجعه به سایت توحید پمپ است.

 

پروانه پمپ آب گردابی

پست قبلی

انواع پمپ سانتریفیوژ و عملکرد آن ها

پست بعدی

کاربرد پمپ سانتریفیوژ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گروه صنعتی توحید پمپ

 تولید کننده الکتروپمپ های کف کش و لجن کش تک فاز و سه فاز

تماس با ما