کاربرد پمپ سانتریفیوژ

کاربرد پمپ سانتریفیوژ

اگر بخواهیم درباره کاربرد پمپ سانتریفیوژ صحبت کنیم باید بگوییم که از پمپ گریز از مرکز در مصارف کشاورزی و خانگی، انتقال آب از رودخانه، استخر و سیال های دارای ذرات جامد  استفاده می کنند. در ادامه به طور کامل درباره چیستی پمپ سانتریفیوژ و انواع مختلف آن صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مختصری درباره مفهوم پمپ سانتریفیوژ

پمپ سانتریفیوژ (پمپ گریز از مرکز) یک دستگاه مکانیکی برای به حرکت در آوردن سیال با انتقال انرژی دورانی است. برای ساخت این دستگاه از چند روتور محرک (پروانه) استفاده کرده اند. نحوه عملکرد پمپ سانتریفیوژ به گونه ای است که ابتدا سیال وارد محور پروانه ای پمپ می شود سپس به سرعت به چرخش در خواهد آمد. چرخش پروانه نیروی گریز از مرکز را ایجاد کرده و سپس سیال را به سمت خروجی پرتاب خواهد کرد. به این شکل دستگاه پمپ سانتریفیوژ کار انتقال سیال ها را انجام خواهد داد. از آنجایی که سیال ها همگی یک نوع نیستند پمپ های گریز از مرکز را در انواع مختلفی ساخته اند. چرا که پمپ های مخصوص انتقال سیال های تمیز توانایی انتقال سیال های آلوده و همراه با مواد جامد را ندارند. اگر برای انتقال سیال ها نیاز به پمپ سانتریفیوژ  دارید اما اطلاعاتی درباره انواع آن ها ندارید در ادامه این مطلب با بررسی دقیق پمپ گریز از مرکز همراه ما باشید.

 

معرفی اجزای تشکیل دهنده پمپ گریز از مرکز

محرک الکترومغناطیسی:مهم ترین بخش تشکیل دهنده ساختمان مکانیکی پمپ سانتریفیوژ الکتروموتورها هستند. در پمپ های دوار از سه نوع محرک الکترومغناطیسی استفاده می شود.

انواع محرک به کار رفته در پمپ گریز از مرکز:

  • محرک الکترومغناطیسی: کار محرک الکتروموتور تبدیل انرژی الکتریکی به دورانی است.
  • محرک دیزلی: محرک دیزلی با استفاده از سوخت گازوئیل کار می کند. خروجی محرک به کمک کوپلینگ به میل محور پمپ وصل شده و میل محور وارد محفظه آب بندی می شود.
  • محرک توربینی: نحوه عملکرد محرک توربینی به کمک بخار آب است. هر زمان بخار آب وجود داشته باشد محور پمپ را بچرخش در می آورد.

پروانه (ایمپلر ها): ایمپلر ها در عملکرد پمپ سانتریفیوژ اهمیت بالایی دارند. ایمپلر ها نسبت به نوع انتقال پمپ دارای انواع مختلفی هستند. به طور کلی  انواع پروانه پمپ های گریز از مرکز به سه دسته یک دهنه، دو دهنه و باز تقسیم می شوند.

انواع پروانه های مناسب پمپ گریز از مرکز:

  • پروانه دو دهانه: پروانه دو دهانه دارای نیروی محرکه trust کمتری است اما هزینه ساخت پمپ با استفاده از آن گران تر خواهد شد.
  • پروانه یک دهانه: قیمت مناسب تری نسبت به پروانه دو دهانه دارد.
  • پروانه باز: پروانه های باز برای انتقال سیال های مایع و جامد بکار می روند و به دلیل ساختاری که دارند دچار مشکل نخواهند شد.

کاربرد پمپ سانتریفیوژ

رینگ های سایشی: پوسته پمپ گریز از مرکز با پروانه در تماس است به همین دلیل از رینگ های سایشی در محل تماس آن ها استفاده شده است.

یاتاقان ها: وظیفه یاتاقان ها نگهداشتن شافت و روتور در مرکز اجزا ثابت و تحمل بار های شعاعی و محوری است.

کوپلینگ ها: کوپلینگ ها برای انتقال دور و گشتاور از ماشین محرک به ماشین متحرک به کار می روند. اما کوپلینگ ها وظایف دیگری هم دارند. انتقال بارهای محوری ما بین دو ماشین و تنظیم شافت های محرک و متحرک از وظایف مهم کوپلینگ ها به حساب می آید.

بررسی  انواع کاربرد پمپ سانتریفیوژ

پمپ سانتریفیوژ یا گریز از مرکز بر اساس پروانه و نوع عملکرد دارای انواع مختلفی است. در این بخش ما قصد داریم به بررسی کاربرد انواع پمپ های سانتریفیوژ موجود در بازار بپردازیم. با ما همراه باشید.  به طور کلی پمپ های سانتریفیوژ در بازار به سه دسته جریان شعاعی، جریان مختلط و جریان محوری تقسیم می شوند.

پمپ سانتریفیوژ جریان شعاعی

پمپ جریان شعاعی تنها به وسیله فشار سانتریفیوژ عمل می کند. سیال از طریق توپی وارد محفظه پروانه می گردد سپس به صورت شعاعی به بیرون از پمپ منتقل خواهد شد.

پمپ سانتریفیوژ جریان مختلط

پمپ سانتریفیوژ جریان مختلط، نیروی سانتریفیوژ به همراه اندکی از نیروی ایجاد شده توسط تیغه ها ایجاد می شود. تخلیه جریان سیال به صورت محوری و شعاعی انجام خواهد شد.

پمپ سانترفیوژ  جریان محوری

برای ساخت پمپ سانتریفیوژ محوری از پروانه های باز استفاده شده است. پروانه های باز مناسب انتقال هر نوع سیال هستند. آخرین مدل پمپ گریز از مرکز پمپ سانتریفیوژ محوری است که برای انتقال آب از رودخانه، مصارف کشاورزی و .. استفاده می شود.

مزایا و معایب خرید پمپ گریز از مرکز

مزایا:

  • تنوع بالا در نوع پروانه
  • قابل استفاده برای هدف های متنوع
  • امکان ایجاد جریان هموار و یکنواخت
  • نصب و راه اندازی راحت و قیمت مناسب

معایب:

  • نیازمند آب زیاد در پمپ و لوله ها
  • نیازمند آب بندی و مراقبت از دستگاه
  • با افزایش ارتفاع افت فشار خواهد داشت.
  • اگر طبقات بالا باشد قیمت دستگاه برای خرید بالا است.
پست قبلی

پروانه پمپ آب چیست؟ | انواع پروانه پمپ آب

پست بعدی

پمپ آب خانگی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گروه صنعتی توحید پمپ

 تولید کننده الکتروپمپ های کف کش و لجن کش تک فاز و سه فاز

تماس با ما