تفاوت پمپ پروانه پلاستیکی و پمپ پروانه برنجی

تفاوت پروانه پلاستیکی و برنجی

تفاوت پروانه پلاستیکی و برنجی در جنس آن ها است. تفاوت در جنس پروانه باعث می شود نحوه عملکرد هر یک از این پمپ ها با دیگری متفاوت باشد. حتی می توان گفت از نظر قیمتی هم با یک دیگر تفاوت دارند و پروانه پلاستیک بسیار ارزان تر است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تفاوت پمپ پروانه پلاستیکی و پمپ پروانه برنجی در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

نقش پروانه در پمپ آب چیست؟

در صنایع ساختمان سازی از پمپ برای تامین آب با فشار مناسب استفاده می شود. هر چقدر پروانه پمپ قوی تر باشد عملکرد بهتری را در تامین فشار آب در طبقات مختلف ساختمان مشاهده خواهید کرد. باید بدانید که پروانه های پمپ با استفاده از متریال های مختلفی ساخته شده اند. به همین دلیل تنوع در پروانه های پمپ بسیار بالا است. از انواع متریال های پروانه پمپ می توان به پلاستیک، چدن، برنج و استیل نیز اشاره کرد.

 

تفاوت پروانه پلاستیکی و برنجی

تفاوت پروانه پلاستیکی و برنجی

همانطور که گفته شد پمپ ها را با استفاده از پروانه های مختلف می سازند. در این بخش ما قصد داریم به مقایسه پروانه پلاستیکی و برنجی بپردازیم. قبل از هر چیز باید بدانید که جنس پروانه ارتباط مستقیمی با نحوه عملکرد پمپ دارد. بنابراین هر چقدر جنس پروانه ضعیف تر باشد قدرت پمپ پایین تر است. به همین دلیل کاربرد پمپ ها با یک دیگر تفاوت دارد.

پروانه پلاستیکی: بیشترین کاربرد پروانه پلاستیکی در پمپ آب خانگی نیز می باشد. پمپ آب خانگی با پروانه پلاستیکی نسبت به پمپ هایی که دارای پروانه برنجی هستند بسیار ارزان تر است. از مزایای پروانه پلاستیکی نسبت به برنجی می توان به بهداشتی بودن آن اشاره کرد.

پروانه برنجی: یکی از تفاوت های پروانه پلاستیکی با برنجی میزان مقاومت آن ها در برابر دمای سیال ها است. اگر بخواهیم پروانه برنجی را با پلاستیکی از نظر مقاومت در برابر دما مقایسه کنیم باید بگوییم که پروانه برنجی مقاومت بیشتری نسبت به پلاستیکی دارد. بنابراین اگر دمای سیال پمپاژ 120 درجه سانتیگراد باشد لازم است که برای پمپاژ آن به سراغ پمپ با پروانه برنجی بروید.

 

تفاوت پروانه پلاستیکی و برنجی

تفاوت پروانه برنجی و پلاستیکی از نظر مواد پمپاژ

هزینه خرید پمپ ارزان نیست بنابراین دقت در نگهداری و نحوه استفاده از آن بسیار مهم است. یکی از مواردی که در نحوه استفاده از یک پمپ باید به آن توجه کنید نوع موادی است که قرار است با آن پمپاژ شود. چرا که پروانه پمپ در جنس های مختلفی ساخته شده است و هر جنسی مناسب پمپاژ مواد خاصی است. برای درک بهتر این مطلب به مثال زیر توجه کنید.

پمپ از جنس برنج: باید بدانید که پمپ آب با پروانه از جنس برنج قابلیت پمپاژ سیال دارای مواد خورنده مانند آب دریا، فاضلاب، کلر، برم و … را ندارد. بنابراین می توان گفت پمپاژ سیال دارای مواد شیمیایی با پمپی که دارای پروانه برنجی است ممنوع می باشد.  اگر دوست دارید شاهد فرسایش سریع پروانه پمپ باشید می توانید پمپاژ این نوع سیال ها را با آن تست کنید. برای پمپاژ سیال های که دارای مواد شیمیایی هستند باید پمپ هایی را انتخاب کنید که پروانه پلاستیکی دارند.

تفاوت پروانه پلاستیکی و برنجی

تاثیر جنس پروانه بر راندمان پمپ

یکی از تفاوت های پروانه برنجی با پلاستیکی وزن آن ها است. وزن پمپ با پروانه برنجی بیشتر از پروانه پلاستیکی نیز می باشد. جالب است بدانید که وزن پمپ تاثیرات بسیاری بر روی نحوه عملکرد آن خواهد گذاشت.

معایب وزن بالای پروانه: برنج بودن جنس پروانه پمپ باعث می شود که وزن آن بالا برود. بالا بودن وزن پروانه پمپ به مرور زمان باعث می شود که شفت الکتروموتور  و بلبرینگ های پمپ تغییر زاویه دهند. تغییر زاویه دادن قطعات پمپ نیز برابر با مختل شدن  عملکرد صحیح پمپ می باشد. بنابراین اگر قرار است پمپ به صورت مداوم کار کند بهترین پیشنهاد برای شما خرید پمپ آب خانگی با پروانه پلاستیکی است.

چرا پمپ برنجی از پلاستیکی بهتر است؟

یکی از دلایل برتری پمپ پروانه برنجی نسبت به پلاستیکی میزان آبدهی آن است. پمپ پروانه برنجی قابلیت آبرسانی در ارتفاع های بالاتر را دارد. به طور کل نمی توان پیشنهاد کرد که حتما پمپ آب با پروانه برنجی خریداری شود. بلکه لازم است تا پمپ آب را نسبت به هدفی که دارید خریداری کنید. اگر قصد خرید پمپ آب را دارید اما نمی دانید چه نوع پمپ آبی مناسب اجرای هدف شما است پیشنهاد ما به شما مراجعه به سایت توحید پمپ است. کارشناسان توحید پمپ به خوبی شما را در این زمینه راهنمایی خواهند کرد.

پست قبلی

تاثیر پمپ پکیج در افزایش فشار آب

پست بعدی

موتور پمپ ارتفاع بالا چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گروه صنعتی توحید پمپ

 تولید کننده الکتروپمپ های کف کش و لجن کش تک فاز و سه فاز

تماس با ما