تفاوت پمپ جتی و پمپ بشقابی

تفاوت پمپ جتی و پمپ بشقابی

با خرید پمپ آب خانگی می توان مشکل کمبود فشار آب ساختمان را تا حد بسیاری حل کرد. با توجه به مختلف بودن تعداد واحد ها در ساختمان ها نیز دو پمپ آب جتی و بشقابی تولید و روانه بازار شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تفاوت پمپ جتی و بشقابی در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

مختصری درباره پمپ آب خانگی

پمپ آب خانگی یک دستگاه مکانیکی است که وظیفه انتقال آب را به واحد های ساختمان دارد. پمپ آب نیز نه تنها در ساختمان ها بلکه در صنایع مختلف به کار می روند. جریان آب وارد پمپ آب خانگی شده و با استفاده از انرژی سیال پس از خارج شدن از پمپ با قدرت بیشتری به مناطق دیگر انتقال خواهد یافت. به طور کلی پمپ آب برای انتقال یا جا به جایی جریان آب استفاده می شود.

معرفی انواع پمپ آب

یکی از اصلی ترین نمونه های پمپ آب شامل پمپ آب جتی و بشقابی می شوند. هر مدل پمپ آب ساختار خاص نسبت به خود را دارد. بنابراین هر پمپ باید در مکان مناسب با آن مورد استفاده قرار بگیرد تا کارایی درستی داشته باشد. به طورکل می توان گفت پمپ آب جتی بیشتر از مدل بشقابی به کار می آید. چرا که پمپ آب جتی قابلیت انتقال آب از عمق های بیشتر را هم دارد. از ویژگی های پمپ آب بشقابی می توان به شدت آبرسانی بیشتر نسبت به پمپ آب جتی اشاره کرد. در ادامه بیشتر درباره تفاوت پمپ جتی و بشقابی صحبت خواهیم کرد.

 

بررسی کاربرد های پمپ آب بشقابی و جتی

پمپ آب بشقابی:

اگر قصد پمپاژ آب هایی را دارید که کاربرد آن ها صنعتی است بهترین پمپ آب برای شما مدل بشقابی است. بیشتر کشاورزان و ساختمان های مسکونی از پمپ آب بشقابی استفاده می کنند.

انواع نمونه های پمپ آب بشقابی:  پمپ آب بشقابی به دو مدل سانتریفیوژ و جا به جایی مثبت تقسیم می شود.

سانتریفیوژ: اگر قصد جا به جایی مایعاتی روان را دارید پمپ آب بشقابی از نوع سانتریفیوژ مناسب شما خواهد بود. بنابراین تنها مایعات با ویسکوزیته پایین را با مدل سانتریفیوژ انتقال داد.

جا به جایی مثبت: در این مدل پمپاژ آب در حجم کمتری انجام خواهد شد اما اگر فشار آب کم باشد آب را با فشار بیشتری پمپاژ خواهد کرد. بنابراین می توان گفت از پمپ بشقابی مدل جا به جایی در شرایطی خاص استفاده می شود.

پمپ آب جتی:

اگر قصد انتقال آب از چاه عمیق را دارید پمپ آب جتی مناسب شما خواهد بود. بنابراین برای پمپاژ آب چاه های عمیق نمی توان از پمپ آب جتی استفاده کرد.

انواع نمونه های پمپ آب جتی:

پمپ آب جتی در دو مدل کم عمق و عمیق تولید و به بازار عرضه شده است. بنابراین می توان گفت تفاوت موجود در میان پمپ آب جتی کم عمق و عمیق در نوع تخلیه آن ها است. چرا که محل قرار گیری انژکتور در این پمپ ها با یک دیگر متفاوت است.

بررسی نحوه تخلیه انژکتور پمپ آب عمیق

پمپ آب عمیق دارای یک انژکتور در قسمت زیر پمپ است. در مرحله تخلیه آب پمپ عمیق از یک ابزار جانبی کمک گرفته و آب را از چاه به سطح منتقل می کند. سپس لازم است که پمپ گریز از مرکز آب را مکش کرده و از چاه خارج کند.

پمپ بشقابی

بررسی تفاوت پمپ جتی و بشقابی در عملکرد

همانطور که گفته شد پمپ آب بشقابی و جتی تفاوت هایی با یک دیگر دارند و به همین دلیل هر یک از این دستگاه ها در یک مکان خاص استفاده می شود.

پمپ آب بشقابی:

نحوه عملکرد پمپ آب بشقابی به گونه ای است که جریان آب وارد پمپ بشقابی شده و به کمک نیروی گریز  از مرکز خارج خواهد شد. یکی از تاثیراتی که نیروی گریز از مرکز روی جریان آب می گذارد خارج شدن آن با شدت بسیار زیاد است.

پمپ آب جتی:

از همان ابتدای ورود جریان آب به پمپ جتی سرعت به شدت بالا است. اما در نهایت فشار آب کم خواهد شد و برای انتقال آب نیاز به ابزاری خارجی است.

 

پست قبلی

علت خرابی پمپ آب در زمستان

پست بعدی

بررسی ۳ مشکل اساسی پمپ آب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گروه صنعتی توحید پمپ

 تولید کننده الکتروپمپ های کف کش و لجن کش تک فاز و سه فاز

تماس با ما